PM Najib Perintahkan Polisi Cegah Warga Korut Tinggalkan Malaysia

Selasa, 07 Maret 2017 - 16:30 WIB
PM Najib Perintahkan Polisi Cegah Warga Korut Tinggalkan Malaysia
PM Najib Perintahkan Polisi Cegah Warga Korut Tinggalkan Malaysia
A A A
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengutuk tindakan Korea Utara (Korut) yang melarang warganya untuk meninggalkan negeri itu. Sebagai balasan, Najib pun meminta polisi Malaysia untuk mencegah warga Korut meninggalkan Negeri Jiran itu.

"Saya telah menginstruksikan Inspektur Jenderal Polisi untuk mencegah semua warga Korut di Malaysia meninggalkan negara sampai kita yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korut," kata Najib dalam sebuah pernyataan, Selasa (7/3/2017).

Najib mengatakan sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen untuk menjaga hubungan baik dengan semua negara. "Namun, melindungi warga negara kami adalah prioritas pertam Saya, dan kami tidak akan ragu untuk mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam," tegas Najib.

Pernyataan yang sama juga dikeluarkan oleh Wakil Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi. Ia mengatakan Malaysia tidak akan mengizinkan warga Korut untuk meninggalkan negara itu seperti dikutip dari Reuters.

Sebelumnya pemerintah Korut melarang warga Malaysia meninggalkan negara. Korut mengatakan itu adalah untuk menjamin keamanan para diplomat dan warganya di Malaysia di tengah ketegangan yang meningkat terkait pembunuhan Kim Jong-nam.

Hubungan antara Malaysia dan Korut memanas terkait kematian Kim Jong-nam yang tewas akibat racun VX. Korut telah berulang kali meremehkan penyelidikan pembunuhan, menuduh Malaysia berkomplot dengan musuh-musuhnya.

Tudingan ini membuat Malaysia naik pitam dan meminta Dubes Korut untuk meminta maaf. Namun, permintaan maaf itu tidak dipenuhi hingga batas waktu yang ditentukan. Malaysia pun mengusir Dubes Korut dan menjadikannya persona non grata.

Baca Juga: Malaysia Usir Dubes Korut

Aksi Malaysia ini kemudian dibalas oleh Korut dengan mengusir Dubes Malaysia. Pengusiran itu dilakukan beberapa jam setelah Dubes Kang Chol menuju ke bandara untuk meninggalkan Malaysia.

Baca Juga:
Korea Utara Balas Usir Duta Besar Malaysia
(ian)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
berita/ rendering in 0.7078 seconds (0.1#10.140)