PM Malaysia kepada Korut: Bebaskan Semua Warga Malaysia!

Selasa, 07 Maret 2017 - 13:20 WIB
PM Malaysia kepada Korut: Bebaskan Semua Warga Malaysia!
PM Malaysia kepada Korut: Bebaskan Semua Warga Malaysia!
A A A
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri (PM) Malaysia, Najib Razak, bereaksi keras terhadap keputusan Korea Utara (Korut) yang melarang warga negaranya meninggalkan negara itu. Ia pun menyerukan Korut untuk segera membebaskan semua warga negara Malaysia.

"Saya mengutuk dalam istilah terkuat mungkin keputusan Korut untuk mencegah warga Malaysia meninggalkan negara itu," katanya dalam sebuah pernyataan Selasa (7/3/2017).

"Tindakan menjijikan ini, secara efektif menjadikan warga negara kami sebagai sandera, total mengabaikan semua hukum internasional dan norma-norma diplomatik," imbuhnya.

Najib mengatakan sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen untuk menjaga hubungan baik dengan semua negara. "Namun, melindungi warga negara kami adalah prioritas pertam Saya, dan kami tidak akan ragu untuk mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam," tegas Najib.

Najib menyatakan telah memerintahkan pertemuan darurat dengan Dewan Keamanan Nasional. "Saya juga telah menginstruksikan kepada Inspektur Jenderal Polisi untuk mencegah semua warga Korea Utara di Malaysia meninggalkan negara kami sampai kita yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korea Utara," katanya.

Najib berharap akan ada resolusi untuk permasalahan ini. Ia pun menyerukan kepada pemimpin Korut untuk segera memungkinkan warga negara Malaysia meninggalkan negara itu untuk menghindari eskalasi lebih lanjut.
(ian)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
berita/ rendering in 0.5367 seconds (0.1#10.140)