Polisi Siap Melarang Semua Warga Korut Tinggalkan Malaysia

Rabu, 08 Maret 2017 - 02:05 WIB
Polisi Siap Melarang...
Polisi Siap Melarang Semua Warga Korut Tinggalkan Malaysia
A A A
KUALA LUMPUR - Kepala Kepolisian Diraja Malaysia Inspektur Jenderal Polisi Khalid Abu Bakar siap menjalankan perintah Perdana Menteri (PM) Najib Razak untuk melarang semua warga Korea Utara (Korut) meninggalkan Malaysia. Perintah Najib ini sebagai balasan setelah Pyongyang melarang semua warga Malaysia meninggalkan Korut.

Aksi saling “sandra” oleh kedua negara ini semakin memanaskan ketegangan antara Korut dan Malaysia. Ketegangan ini dipicu oleh tuduhan Duta Besar Korut untuk Malaysia, Kang Chol, yang menyebut Malaysia berkomplot dengan kekuatan asing termasuk Korea Selatan dalam kasus pembunuhan Kim Jong-nam—kakak tiri pemimpin Korut Kim Jong-un—di bandara Kuala Lumpur 13 Februari lalu.

Tuduhan itu membuat Malaysia mengusir Dubes Kang Chol. Pengusiran itu dibalas Pyongyang dengan mengusir Dubes Malaysia untuk Korut Mohamad Nizan Mohamad.

”Kami akan melaksanakan instruksi dari Perdana Menteri,” kata Khalid saat dihubungi via WhatsApp pada Selasa malam, seperti dikutip dari Bernama, Rabu (8/3/2017).

Baca Juga: Pyongyang Larang Warga Malaysia Tinggalkan Korut

Menurutnya, ada warga Korut di Semenanjung Malaysia dan Sarawak. PM Najib saat berada di Jakarta kemarin mengeluarkan direktif untuk menanggapi langkah Korut yang melarang warga Malaysia yang ada di Korut untuk meninggalkan negara tersebut.

"Saya telah menginstruksikan Inspektur Jenderal Polisi untuk mencegah semua warga Korut di Malaysia meninggalkan negara sampai kita yakin keselamatan dan keamanan semua warga Malaysia di Korut," kata Najib dalam sebuah pernyataan.

Najib mengatakan sebagai bangsa yang cinta damai, Malaysia berkomitmen untuk menjaga hubungan baik dengan semua negara. "Namun, melindungi warga negara kami adalah prioritas pertama saya, dan kami tidak akan ragu untuk mengambil semua langkah yang diperlukan ketika mereka terancam,” ujar Najib.

Pernyataan yang sama juga dikeluarkan Wakil Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi. Dia mengatakan bahwa Malaysia tidak akan mengizinkan warga Korut untuk meninggalkan wilayah Malaysia.
(mas)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
berita/ rendering in 0.0827 seconds (0.1#10.140)