Raja Malaysia Hentikan Mobilnya untuk Menolong Korban Kecelakaan

Rabu, 26 Juni 2019 - 22:26 WIB
Raja Malaysia Hentikan Mobilnya untuk Menolong Korban Kecelakaan
Raja Malaysia Hentikan Mobilnya untuk Menolong Korban Kecelakaan
A A A
PETALING JAYA - Seorang pengendara Malaysia yang mengalami kecelakaan di Putrajaya pada Rabu (26/6/2019) pagi mendapat pertolongan dari orang yang paling tak terduga. Penolong itu adalah Raja Kerajaan Malaysia Sultan Abdullah Ri'ayatuddin.

Pada awalnya, Sultan Abdullah dan rombongannya sedang dalam perjalanan untuk bertemu Perdana Menteri Mahathir Mohamad sebelum rapat kabinet mingguan. Raja tersebut tiba-tiba menghentikan mobilnya untuk menawarkan pertolongan kepada korban kecelakaan.

Beberapa foto yang di-posting di halaman Instagram Istana Negara memperlihatkan Sultan Abdullah yang diikuti pengawalnya berdiri di jalan memeriksa pengendara yang kecelakaan.

"Yang Mulia sedang dalam perjalanan ke Istana Melawati, Putrajaya, untuk pertemuan dengan Perdana Menteri YAB sebelum rapat kabinet ketika iring-iringan mobil menemukan kecelakaan tersebut," bunyi posting tersebut.

"Untungnya, pengemudi Jasliza Jamil hanya menderita luka ringan," lanjut posting pihak Istana Negara, seperti dikutip Straits Times.

Pada Jumat lalu, Sultan Abdullah juga terlihat antre di outlet KFC di Temerloh di Negara Bagian Pahang, untuk mendapatkan makanan seperti halnya pelanggan lainnya.

Para warga Malaysia merespons sikap raja mereka. Beberapa warga mengatakan bahwa mereka tersentuh oleh kerendahan hati Sultan Abdullah.
View this post on Instagram KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong berkesempatan turun dari kenderaan rasmi Baginda untuk memberi bantuan kepada mangsa kemalangan jalan raya di kawasan Putrajaya. Alhamdulillah pemandu kereta terbabit, Puan Jasliza Jamil tidak mengalami kecederaan yang serius. Seri Paduka Baginda Tuanku kemudiannya meneruskan perjalanan ke Mesyuarat Pra Kabinet bersama YAB Perdana Menteri di Istana Melawati, Putrajaya. Daulat Tuanku. . His Majesty Seri Paduka Baginda The Yang di-Pertuan Agong this morning extended a helping hand to a traffic accident victim in Putrajaya. His Majesty was on his journey to Istana Melawati, Putrajaya for a pre-cabinet meeting with YAB Prime Minister when the motorcade stumbled upon the accident. Fortunately, the driver Puan Jasliza Jamil suffered only minor injuries.

A post shared by ISTANA NEGARA (@istana_negara) on Jun 25, 2019 at 5:22pm PDT


View this post on Instagram KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong hari ini menikmati santapan tengah hari KFC di bandar Temerloh selepas selesai menunaikan Solat Jumaat. Daulat Tuanku . His Majesty Seri Paduka Baginda The Yang di-Pertuan Agong enjoying lunch at KFC after Friday prayers. Daulat Tuanku

A post shared by ISTANA NEGARA (@istana_negara) on Jun 20, 2019 at 11:50pm PDT

(mas)
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
berita/ rendering in 0.3491 seconds (0.1#10.140)